Geschiedenis

Geschiedenis van het schip

koning Karel 1

 

Deze boot is gebouwd in opdracht van koning Karel 1 (1600-1649) die een gigantische grote boot wilde bouwen, hij gaf de opdracht voor het bouwen in augustus 1634 aan Peter pett en werd  gebouwd op Woolwich dockyard. ( Engels marine werf)

    Peter pett


Woolwich dockyard

Op de avond van 13 oktober 1637 werd het ontzagwekkend schip te water gelaten in de Theems bij Woolwich dockyard. Ze was de meest versierde oorlogschip in de Engelse mariene, volledig versierd van achtersteven naar boeg met vergulde houtsnijwerken tegen een zwarte achtergrond gemaakt door John Kerstman en Mathias Kerst.

De Sovereign of the Seas had 118 kanonhavens en slechts 102 kanonhavens werden gebruikt.  Door de vorm van de boog konden de voorste kanonhavens op het onderste dek niet worden gebruikt  doordat het werd geblokkeerd door de ankerkabels. Door de grote vuurkracht was de HMS Sovereign of the Seas het grootste en zwaarst bewapende schip van zijn tijd.

Het was een enorm gevaarte, overdadig gedecoreerd en gereed om te worden bewapend met een immens vuurkracht. Dit schip was de HMS Sovereign of the Seas. De bouw werd zo duur dat er een speciale belasting werd opgelegd (ship money)

                                 

De slag bij de hoofden

Op 8 oktobr 1652 opende het schip voor het eerst het vuur op een vijandige vloot in de Slag bij de Hoofden. De Hollanders werden zwaar getroffen. De reputatie van het schip groeide al snel. De Hollanders gaven het de bijnaam  ’De Gouden Duivel’ en stelden een grote beloning in het vooruitzicht als het opgebracht of vernietigd zou worden.