vordering 1 t/m 10

Eerste onderdelen van de romp.

Plaats de boegdeelsteunen nummer drie “tweestuks” in de juiste gaten op het voor schot. Plaats dan de boegdelen nummer vier “tweestuks” aan op het voor schot. Alle boegdelen moeten haaks op het voor schot staan zie foto 1. Controleer het boegdeel of het goed over de valse kiel past foto 2, maar lijm het nog niet vast. Het eerste affuit (kanon) maken snij de onderdelen foto 3 uit en lijm ze zoals het is afgebeeld. Als alles is gelukt ziet het er uit als op foto 4.  Zo dat was het voor de eerste fase. 

Twee spanten van het voorschip en een kanon.

Deze keer gaan we 2 boeg dellen monteren op het boeg samenspel  zie foto 1 en 2. Verder met de spanten lijm spant 5 a en 5 b aan spant basis 5 doe dat ook met spant delen 6 a en 6 b op spant 6 zie foto 3. Bevestig spant 5 en 6 aan de valse kiel, maar niet vast lijmen. Zo ziet het boeg samenstel er nu uit op foto 5.

Het maken van een affuit “kanon” verwijder de onderdelen uit de bouwplaat en schuur ze eventueel licht op,  lijm de onderdelen als aangegeven is in de beschrijving . Zo dat was het weer voor deze fase.

  

Middengedeelte van de valse kiel, spantbasis (7), twee spanten (7a en 7b), twee boeg dellen, mastbasis, twee verstijvingsplanken, onderdelen voor tijdelijke kielsteun, anker, houten balk voor de ankerstok, ring voor de ankerschacht en zwart garen 0.15 mm.

Lijm de delen C1 en C2 aan elkaar, maar zo dat ze perfect haaks in elkaar steken. Nu is de tijdelijke kielsteun klaar, steek de steun tussen de middelste boegdelen in het voorste schot foto 1 en 2. GEEN LIJM GEBRUIKEN. Neem  het middengedeelte (9) van de valse kiel en lijm het zorgvuldig aan het uiteinde van het voorste deel 1. Neem dan de verstijvingsplaten 10 en lijm ze aan weerzijden van de valse kiel over de verbindingen tussen de delen 1 en 9 foto 3. Voltooi nu  de spant 7 met de spantdelen 7a en 7b foto 4, schuif nu  spant 7 op de vals kiel op de daarvoor bedoelde uitsparing GEEN LIJM GEBRUIKEN. De spanten worden pas vastgelijmd als alle spanten binnen zijn .

Neem de mastbasis 14 en zet het in de betreffende inkeping van de valse kiel GEEN LIJM GEBRUIKEN foto 1 . Neem nu de boegdellen 11 en lijm ze in de betreffende uitsparing in het voorste schot 2 foto 2 Zo ziet het model er uit als het klaar is foto 3 en 4.

Neem het anker en maak het zwart of  neem een bruineringsmiddel  en behandel het anker met erts, vind dat mooier dan zwarte verf maar dat is persoonlijk. Neem de balk 217 C en snijd het in vier stukken  zoals het in de beschrijving is aangegeven. Volg dan de beschrijving In dit deel word ook over een assemblagemal voor een rechte kiel gesproken , nu heeft dit schip een rechte kiel. Het is handig om tussen de bedrijven door om dat ook te maken. We hebben het straks nodig om alles goed uit te lijnen. Zo dat was het weer voor deze fasen.

Twee centrale spanten, twee boegdelen.

Neem de boegdelen 12 en lijm het op het boegbeeld in de juiste gaten (12) zorg er voor dat de twee delen haaks op elkaar staan foto 1 en 2.

Neem spant 13 en lijm het deel 13 a aan de spantbasis doe dat ook met deel 13 b. Alleen deel 13 b past niet maak het passend foto 1. Neem dan spant 15 en lijm het deel 15 a en 15 b aan de spantbasis, nu zijn de spant 13 en 15 klaar foto 2. Schuif dan de spant 13 en 15 op het middengedeelte 9 van de valse kiel  GEEN LIJM GEBRUIKEN foto 3 De eerste blokken voor het kanon maken, neem het staaldraad, vier oogbouten en vier blokken wat we in aflevering 1 hebben ontvangen. Aan de slag met het beslag neem de blokken en boor de gatten door met een klein boortje  0.06 mm Neem dan een boortje van 1.0 mm en knip een stukje draad 50 mm van de staaldraad rol en wikkel het stukje draad om het boortje. Neem het blok en wikkel het draadje om het blok heen zorg er wel voor dat het draadje wel in het gleufje van het blokje licht draai dan de uiteinden in elkaar en knip het af doe dat met de tweede blokken ook. Neem nog twee blokken en doe dan het zelfde als de vorige twee maar kip de draden niet door, maar neem het boortje van 1.0 mm en wikkel de uiteinden van het draad om het boortje en draai het vast en knip dan de losse twee draatjes af, zo krijg je aan het uiteinden een oogje foto 4 Zo hebben we twee stuk met een oog en twee stuks met twee ogen.

In dit deel wordt ook verteld hoe je een beweegbare "montagemal" voor de spanten kan maken. Je kunt het maken of neem Lego blokken om de spanten uit te lijnen die zijn ook haaks. Zo dat was het weer voor deze fase. 

De midden kiel, een spant, verstevigingen en een mastbasis.

Assemblagemal voor de rechte kiel is gemaakt hier kan de valse kiel stevig, loodrecht en goed uitgelijnd op zijn plaats worden gehouden foto 2 en 3. Ook de beweegbare montagemal voor de spanten is gemaakt. Met dit eenvoudige hulpmiddel kommen de spanten van het model recht op de kiel te staan foto 1. Neem het middengedeelte 17 en lijm het aan het al gebouwde samenstel, lijm dan de verstevigingen aan weerszijden over de verbindingen tussen de kieldelen 9 en 17. Maak nu spant 16 af en lijm spant 16 A en 16 B tegen het spant aan. Schuif de mastbasis en spant 16 in de uitsparing in de valse kiel “NIET LIJMEN” foto 2 en 3. Mastbasis maakt later onderdeel uit van een mastvoet.Neem de vier blokken die in aflevering 4 zijn gemaakt en de vier oogbouten die in aflevering 1 zijn geleverd foto 1. Neem daarvan de twee blokken meet een oog, haak daar de oogbouten in en knijp ze goed dicht. Boor dan aan weerszijden een gat in de affuit van het kanon volgens tekening foto 4. Neem dan de twee andere blokken met twee ogen en doe daar aan een van de ogen een oogbout. Zo dat was het weer.  

Twee spanten.

Maak spant 20 en 21 op de zelfde wijzen als de eerdere spanten foto 1. Schuif de spanten op de valse kiel net als de eerdere spanten “NIET LIJMEN” foto 2. Als het laatste deel van de valse kiel binnen is worden alle spanten haaks op de valse kiel gelijmd.

               Neem de zes blokken die bij aflevering 2 zijn geleverd, de werkwijzen is dezelfde als aflevering 4. Maak nu drie blokken met een oog foto 3, neem dan het kanon dat in aflevering 2 is gemaakt . Boor dan drie gaten, een aan de achterkant en een aan beide kanten van het affuit lijm dan in de gaten de drie oogbouten. En haak de drie blokken met een oog er in knijp het oog dicht foto 4. Neem de laatste drie oogbouten en bevestig ze aan de drie blokken met twee ogen zoals foto 5. Bewaar de blokken voor later. Zo dat was het weer voor deze fase.

Een spant, het achterste deel van de valse kiel en verstevigingen.

Eindelijk is met dit deel de valse kiel compleet. Neem de achtergedeelte van de valse kiel  23 en lijm  het aan de achterkant van kieldeel 17. Controleer onderdeel  23 en 17 of ze verticaal en horizontaal perfect zijn uitgelijnd foto 1. Neem dan de verstevigingsdeel  en lijm het op de verbinding tussen de kieldelen 23 en 17 doe dat ook aan de andere kant foto 2. Maak nu spant 22  foto 3 en schuif hem in zijn uitsparing in onderdeel 17 van de valse kiel “GEEN LIJM GEBRUIKEN” Z o moet de valse kiel er uitzien met alle losse spanten foto 4. Nu is het tijd om te beslissen om een “presentatiestandaard “te maken aan de valse kiel, wat besproken werd in deel  5 en 6. 

Het maken van uitsparingen voor de draadeinden. 

Verwijder alle spanten van de valse kiel leg het plat en teken een markering op de valse kiel waar de steunen moeten komen foto 5. Dit kan op het oog gedaan worden houw wel rekening met de boegspriet, die een stuk voorbij de voorsteven uitsteekt. Persoonlijk heb ik besloten om de voorste steun te maken net voorbij spant 13 en de achterste  voor spant 16  en onder de voed mast 14 foto 6 en 7. Er zijn drie mogelijkheden om een draadeind in de valse kiel te bevestigen namelijk  (1)twee zeskante moeren van 4 mm, (2) twee vleugel moeren van 4 mm en (3) twee holle meubelschroeven ( binnen diameter 4 mm foto 8.  Ik heb gekozen voor de derde mogelijkheid  “twee holle meubelschroeven”  zo is het mogelijk om de hoogte van het schip in te stellen . Volg de stappen in deel  5 en 6 dan gaat het zeker lukken. Zo dat was het weer voor deze fase.

De eerste onderdelen van de barkas.

Dit deel is geheel gewijd aan de barkas. De barkas was van oorsprong een sloep, hij werd speciaal gebruikt voor het vervoer van en naar de wal van groot en zwaar materiaal (zoals kanonnen, water en biervaten) al deze sloepen konden geroeid en gezeild worden.

Het geraamte maken van de barkas volg de aanwijzing in de beschrijving.  Alle schotten zijn gegrond. Zo dat was het weer voor deze fase. 

De laatste twee spanten en kopergaas.

Maak spant 26 en schuif het spant in de juiste plek op kieldeel 23. GEEN LIJM GEBRUIKENMaak dan spant 27 en schuif het hele samenstel in de laatste gleuf van de valse kiel GEEN LIJM GEBRUIKEN. fot 1 Nu is de tijd om alle spanten te lijmen dat kan met de montagemal of Lego blokken. Verwijder alle spanten foto 2, begin dan met lijmen van het boegdeel en zet het haaks en waterpas vast op de valse kiel zoals foto 3. Doe dat ook met de andere spanten zorg er wel voor dat alle spanten haaks en waterpas staan. Monteer teven tegen de valse kiel en spanten kleine blokjes als verstevigingen, doe dat ook aan de andere zijden. Neem ronde stokjes  met de juiste maat om de mastbasis recht en haaks te lijmen, de latjes stellen het eerst dek voor zo is goed te zien hoe het dekt loopt  foto 4 Bewaar het kopergaas goed, dat is later nodig voor de vloer van de barkas. Zo dat was het weer foor deze fase.

Onderdelen voor de snebbe

Wat betekent “snebbe” vooruitstekend deel bovenaan de voorsteven van een schip.

In deze aflevering heb ik het boegdeel voorzien van pur om een gelijkmatige ondergrond te krijgen voor de bamboe latten foto 1. Achteraf had ik het beter kunnen doen met balsahout. Volg de aan wijzigingen om de snebbe  te makken, zorg er voor dat alle delen haaks op elkaar staan foto 2 en 4. Verder met de barkas neem het spanten raam, schuur de spanten van de barkas zodat de lijmkanten de vorm van de romp volgen. Lijm dan de eerste latten tegen het raamwerk. Zo dat was het weer voor deze fase.