deel 71 t/m 80

Sapeli latten, roer, roerbeslag,koperen staaf en spijkers.

Neem het roer en een sapeli lat van 0,6 x 5 x 300 mm snij vier stukken op lengte en lijm de eerste lat langs de voorkant van het roer. Doe dat ook met de andere drie latten als de lijm droog is, verwijder dan de sapeli delen die over de rand steken en snijd de uitsparingen weer vrij. Herhaal de vorige stappen voor de andere kant van het roer. Schuur dan de oppervlakken goed glad. Accentueer aan weerszijden van het roer met een zaagje de naden tussen de latten. Schilder dan het roer(foto 1) in een gewenste kleur. 

Beslag maken: neem de vijf beslagdelen en rangschik deze (nog zonder lijm) langs de voorkant van het roer, over de bovenkanten van de inkepingen. Knip de vijf roerhaken op maat de lengte van het beslag neemt naar beneden toe gaandeweg toe. Boor in het kleinste roerhaak twee gaatjes de gaten moeten zich op 2 mm van de uiteinden bevinden en groot genoeg zijn voor een spijkertje. Houd het roer tegen de achtersteven in een lijn met de kiel, teken de onderkanten van de uitsparingen af op de romp. Bruineer alle beslagdelen  of schilder het zwart, neem de koperen staaf en snijd er vijf pennen van 6 mm lang af. Lijm een pen in een roerhaak en knijp met een tangetje de arm van de roerhaak vast rond de pen. Steek het andere uiteinde van de pen in een vingerling (delen die aan de achtersteven worden bevestigd) en knijp deze ook vast. Doe dat ook met de andere vier roerhaken zie foto 2, 3 en 4. Kip de spijkertje eerst af zodat ze niet uitsteken aan de andere kant van het roer, bevestig de vijf roerhakken aan het roer elk in zijn eigen uitsparing. Buig de vingerlingen open en houd het roer dicht tegen de achtersteven (met klemmen) en zorg dat de vingerlingen in een lijn met de markeringen op de achtersteven staan. Bevestig het roer door de spijkertjes in de gaten te steken foto 6 en 7. 

Alle spijkertjes heb ik met een klein boortje voorgeboord ben begonnen met eerst de onderste vast te maken en dan de bovenste zo kon ik het roer nog richten, daarna de middelste drie. Voordat ik het roer vast maak, heb ik eerst de vijf oogbouten met een ring in het roer gezet Dat leek me makkelijker. Boor nu de zes gatten van 0,5 mm in het achterschip voor de oogbouten met ringen en lijm ze vast.

Zo dat was het weer voor deze fase.

Schilden, roer decoratie, trappen, houten latten en scharnieren.

Neem de bouwplaat met de koperen schilden en de overdrukplaatjes die bij nummer 62 hebt ontvangen, snijd zes koperen schilden uit de bouwplaat. Leg de overdrukplaatjes in een bakje met lauw water en laat het weken, zorg ervoor dat de stickers niet beginnen te zweven in het water. Til het eerste overdrukplaatje op met de punt van een hobbymes en leg het voorzichtig op een koperen schild, droog de sticker voorzichtig af met een zachte doek of een wattenstaafje om het overtollige water te verwijderen. Doe dat ook met de overige vijf overdrukplaatjes, bevestig de schilden op de aangegeven plekken foto 1. 

Roer decoratie: neem de drie onderdelen van de leeuwenkop verwijder met een ronde vijl  eventuele onregelmatigheden. Controleer (nog zonder lijm) of de drie delen goed tegen elkaar passen. Voorzie de drie delen van een laag metaal primer en schilder alle delen in een goudkleur. Lijm de snuit in de manen krans lijm dan het geheel aan de roerkoning foto 2. 

Trappen maken: neem twee trapbomen een linker en een rechter, neem de lat 1 x 5 x 300 mm voor traptreden. Uit twee trapbomen kunnen twee trappen gemaakt worden de andere twee trapbomen zijn over of reserve voor als er een breekt. De lat voor de treden is iets te dik voor de gleuven in de trapbomen, vijl de gleuven iets op zodat de traptreden passen of schuur de traptreden. Maak de trapbomen op maat (21 mm) zorg ervoor dat er in elke trapboom vier gleuven zitten, we hebben nu vier trapbomen schilder de bomen in de gewenste kleur. Snij acht stukken van de lat van 6 mm lijm dan vier traptreden in de inkepingen van één van de twee trapbomen. Zorg ervoor dat de treden haaks op de trapboom en parallel van elkaar staan, voltooi de trap door de andere trapboom er op te lijmen. Doe dat ook met de tweede trap lijm dan de trappen op hun plek op het halfdek foto 3. 

Spiegel afwerken: de Sovereign heeft vier gesloten geschutpoorten twee aan weerszijden van het roer. De geschutpoorten worden gemaakt door drie stukken sapeli lat van 12 mm. Breng een strook afplakband van 6 mm breed aan over de spiegel, direct boven de zwarte balk waar de oogbouten met ringen zitten. Snij 12 stukken van 12 m af van de sapeli lat 0,6 x 4 x 300 mm af. Lijm de 12 stukken horizontaal boven het afplakband tegen de spiegel om de vier poortdeksels te maken, voorzie de poortdeksels met een laag blanke lak. Beplank het deel van de spiegel dat nog geen tweede laag beplanking heeft, werk de latten zorgvuldig bij. Neem acht scharnieren uit de bouwplaat verwijder eventuele onregelmatigheden van de onderdelen. Bruineer de scharnieren of schilder ze zwart. Lijm op iedere poortdeksel twee scharnieren vat, de scharnieren moeten haaks op de bovenkanten van de deksel staan foto 4.

Zo dat was het weer voor deze fase.

Een lat, pilaren, vormhulpmiddel en een kanon.

Ontdoe de 12 pilaren van eventuele onregelmatigheden, voorzie de onderdelen van een metaal primer schilder ze daarna in een goud kleur. Bevestig de 12 pilaren onder de lijst T8 van de bakboordgalerij, in lijn met de pilaren erboven. 

Kanon maken: zo langzamer hand weten we wel hoe we een kanon moeten maken, monteer het kanon in de gekozen gedaante.

Zo dat was het weer voor deze fase.

Een berkenhouten lat en 22 pilaren voor de stuurboordgalerijen en de spiegel

Ontdoe alle 22 pilaren van eventuele onregelmatigheden schilder ze in een metaal primer. Dan na droging in een goud kleur.Monteer de pilaren zoals is aan gegeven. Tip: let wel goed op dat de goede pilaren op de spiegel komen de twee pilaren PL14 lijken namelijk heel veel op de pilaren PL13.  De pilaren PL14 zijn namelijk iets dikker moeilijk te zien. Zorg er ook voor dat de pilaren niet verkeerd om staan de schuine kant boven en de platte kant onder. Zo kun je goed de galerij profiel aan de onderkant monteren. (foto 6 en 7) 

Galerij profielen maken:  Neem de latten van 2 x 3 x 300 die we gekregen hebben in deel 73 en 74. Schraap de twee latten met de schraper die we in deel 73 gekregen hebben en neem het middelste gat van de schraper. Het schrapen van de latten duurden wel lang om ze goed op maat te krijgen met de mal. Ze praten over  meermaals schrapen nauw dat was wel heel veel schrapen en lang (foto 1) Schilder als de profielen klaar zijn in een goud kleur en lijm ze opmaat onder de pilaren foto 4, 5 en 7). Als laatste de twee kleine stukjes bij het kanonsgaten. Heb de stukjes in profiel gesneden en ook de galerij lat dat was mooier dan de latten koud op elkaar te monteren, zo lijken ze hetzelfde als de andere metalen hoeken (foto 4 en 5). Moest ook aan beide kanten mijn kanon gaten aanpassen omdat de galerij profiel in de kanonsgaten staken (foto 2 en 3). Zo dat was het weer voor deze fase.

Berkenhouten latten, overdrukplaatjes voor de schilden, ronde omlijstingen, onderdelen voor de verschansingen van het voorkasteel en onderdelen voor een figuurtje.

Schilden maken: Neem de bouwplaat met de overige zes koperen schilden en de overdrukplaatjes die bij dit nummer heeft ontvangen, snijd de laatste zes koperen schilden uit de bouwplaat. Leg de overdrukplaatjes in een bakje met lauw water en laat het weken, zorg ervoor dat de stickers niet beginnen te zweven in het water. Til het eerste overdrukplaatje op met de punt van een hobbymes en leg het voorzichtig op een koperen schild, droog de sticker voorzichtig af met een zachte doek of een wattenstaafje om het overtollige water te verwijderen. Doe dat ook met de overige vijf overdrukplaatjes, bevestig de schilden op de aangegeven plekken.

Gaten maken: Neem de bouwplaat van deze aflevering, let op de gatten van de scheepsboorden (129) en de voorste verschansing (135) zijn te klein voor de ronde omlijstingen. Nu zijn er twee mogelijkheden een de gaten in de bouwplaat vergroten of later op het schip. Ik heb gekozen om de gaten te vergroten in de bouwplaat. Tip: Neem wat ronds wat klemt in de ringen en het gat in de bouwplaat, schuif de ring over de pen en zet de pen in het gat van de mal. Teken met een potlood de ring af op het schot, doe dat ook bij de andere gaten op de mal (foto 1/2/3 en 4). Neem een dremel en een stift met rond schuurpapier die precies in het gat past en schuur voorzichtig het gat op maat (foto 5), het is ook te doen met een halfronde vijl. Let op: Doe de scheepsboorden in twee fases eerst aan een kant en lijm dan de ring erin  (foto 6). Als alle gaten in een keer gemaakt worden dan heeft het middenstuk geen houvast. Neem de ringen ze zijn nu 3.2 mm dik vijl ze af naar 2.7 mm (niet op 1.5 mm zoals ze beschrijven in deel 76). Zo zijn ze dik genoeg om aan de achterkant gelijk te lopen met het houd en steken aan de voorkant niet teveel uit. Lijm de ringen in de gaten maar zo dat de achterkant gelijk loopt met het hout (foto 8). Als de lijm droog is kunnen de twee laatste gaten in de scheepsboorden gemaakt worden met de twee ringen (foto 7). Snij nu voorzichtig alle delen uit de bouwplaat, zet dan alle delen in elkaar volgens de beschrijving. Als alle onderdelen op het schip zitten moet het er uitzien als op de foto’s (9 en 10). dat was het weer voor deze bouw sessie.

Verschansingen van het halfdek, decoraties en latten voor de berghouten.

Decoratie: Neem de decoraties vijl de onregelmatig weg en schilder ze in een metaal primer, als de primer droog is schilder ze dan in een goud kleur. Lijm de decoraties onder de schilden aan bakboord galerij in de volgorden als is aan gegeven (foto 1).

Opvul latjes: Meet de afstand tussen de handlijst en de basis van de verschansing bij elk model is dat anders. Bij mij was het 13 mm, neem de lat van 2 x 5 x 300 mm die bij aflevering 48 ontvangen is en snij daar twee stukken af in de maat die in stap 4 bepaald is en schilder ze zwart. Maak ze passend en lijm de stukken vlak tegen de zijkanten van het schot tussen het halfdek en de kampanje. Doe op dezelfde manier de twee stukjes houd voor de zijkanten van het schot tussen het hoofddek en het halfdek (foto 2).

Verschansing: Heb op dezelfde manier als in deel 75 de verschansing voorbereid met de ronde omlijstingen. Snij nu voorzichtig alle delen uit de bouwplaat, zet dan alle delen in elkaar volgens de beschrijving (foto 4 en 5).

De berghouten makken: Neem twee latten van 1.5 x 1.5 x 300 mm, zorg er voor dat de boven kant van de latten vlak langs de rand van het zwart geschilde deel van de romp lopen. Als het niet goed uitkomt zet dan de lat iet lager en haal het zwart aan tot de lat. Zorg er voor dat het berghout doorloopt voorbij de lijst van de eerste galerij. Maak met de latten van 1.5 x 2 x 300 mm nog twee berghouten op 17 en 23 mm, volg goed de aanwijzingen. Schilder vervolgens twee latten van 1.5 x 1.5 x 300 mm goudkleurig en monteer dan nog een berghout op 4 mm boven het eerste, met uitsparingen voor de geschutpoorten. De maat kan verschillen, bij mij was het 3 mm omdat de lat onder de geschutpoorten moeten lopen. Soms moest ik nog wat van de gouden lat wegsnijden bij de geschutpoorten. Herhaal deze stappen ook aan de andere kant van het schip (foto 6 en 7).

Ronde omlijstingen: Als de rode omlijstingen niet in de mal zijn gemaakt moeten nu de gatten vergroot worden. Neem een dremel en een stift met rond schuurpapier die precies in het gat past en schuur voorzichtig het gat op maat, het is ook te doen met een halfronde vijl. Lijm de ringen in de gaten maar zo dat de achterkant gelijk loopt met het hout. Als alle onderdelen op het schip zitten moet het er uitzien als op de foto’s (6 en 7). Zo dat was het weer voor deze bouw sessie.

Het platform voor het boegbeeld, decoraties en het figuurtje van de kapitein.

Decoraties: Neem de zes decoraties  voor het stuurboord galerij voorzie ze van een metaal primer, schilder ze daarna in een goudkleur.  Bevestig de zes decoraties onder tegen het stuurboord galerij zoals is afgebeeld (foto 1).

Standbeeld: Neem de twee delen van het standbeeld uit deel 75, werk de oppervlakken af met een vijl om onregelmatigheden te verwijderen. Lijm de twee delen aan elkaar, voorzie daarna het standbeeld van een laag primer. Schilder het daarna in een goudkleur, breng het standbeeld aan in de bovenste nis in het midden van de spiegel zoals is aangegeven (foto 9).

Decoraties: Neem de decoraties van deel 66 en 69 en voorzie ze van een metaal primer. Schilder de buitenzijden van de decoraties goudkleurig en het reliëf zwart zoals is aangegeven. Lijm één van de decoraties achter op het bakboord verschansing van het halfdek vast. Lijm de volgende decoratie vast achter op het bakboord verschansing van de kampanje. De bovenkant van de decoratie rust tegen de verschansing. Bevestig op dezelfde wijze de decoraties aan stuurboord (foto 2).

Platvorm maken: Verwijder de dellen uit de bouwplaat, steek de kleine onderdelen in de uitsparingen in het boegbeeld platform. Hou wel goed de nummers aan op de foto van de beschrijving. Controleer het platform (nog zonder lijm) op de boeg of het past, voorzie dan de bovenzijden van het platform met een laag plamuur. Schuur de bovenzijden daarna glad,  schilder dan de onderkant zwart en de bovenzijden wit en de zijkanten, het wit is de ondergrond voor de goudkleur (foto 3/4/7/8 en 5).

Kapitein: Schilder het figuurtje van de kapitein zoals is aangegeven (foto 6 en 10). Zo dat was het weer voor deze fase.

De onderste mars van de grote mast en berkenhouten stokken.

In deze fase makken we de eerste onderdelen van de grote mast (middelste mast).

Mars; (kraaiennest) maken: Neem de bouwplaat  met de onderdelen voor de grote mars en het ezelshoofd. Op de foto in het boekje staan de onderdelen genummerd met codes, houw de codes aan met het uitsnijden van de onderdelen. Begin met CA1, CA2 en CA3 uit de bouwplaat te snijden en lijm de onderdelen in elkaar, schilder de mars in de gewenste kleur. Neem nu de twee delen CA4 uit de bouwplaat en lijm ze op elkaar zorg er voor dat de gatten goed uitgelijnd ten opzichten van elkaar. Verwijder nu de vijf onderdelen CA5 en lijm de onderdelen op elkaar, zorg er voor dat de delen perfect zijn uitgelijnd van elkaar. Neem nu het onderdeel CA5 en lijm het op onderdeel CA4 over het gat van 8 mm schuur nu de kanten glad en schilder het gebouwde ezelshoofd in kleur. Neem de onderdelen van de zaling (dat zijn de onderdelen waarop de grote mars komt te rusten) CA7, CA6, CA9 en CA8 uit de bouwplaat. Zet de onderdelen in elkaar zoals op de foto in het boekje, zorg ervoor dat de dellen precies haaks op elkaar staan. Schilder de zaling in de gewenste kleur, lijm dan na droging de zaling aan de onderkant van de mars. Zorg ervoor dat de zaling gecentreerd op de mars staat en de schoren zijn evenwijdig aan de kanten van de rechthoekige opening (foto 1). 

Grote mast makken:  Met dit deel hebben we de berkenhouten stokken ontvangen om de grote mast te maken en de ra’s. In het boekje staat een schema van de grote mast in dit deel gaan we de onderst mast en de eerste steng (deel van de mast) makken. Neem de berkenhouten stok van 10 x 350 de diameter is onderaan 10 mm en bovenaan 8 mm; de stok moet dus worden verjongd. Verjong de stok met een schuurblok, totdat het bovenste uiteinde een doorsnede van 8 mm heeft. Draai de stok continu tijdens het schuren, het is ook te doen met een boormachine. Bescherm wel de onderkant van de stok met plakband voordat de stok in de machine wordt gezet. Gebruik de boormachine alleen voor de onderste mast niet voor de andere mast delen (steng). De boormachine beschadigt wel een beetje de onderkant van de mast dat is voor de onderste mast niet erg verdwijnt toch onder het schip. Neem voor de steng van de grote mast de berkenhouten stok van 6 x 350 mm, zaag de stok af op een lengte van 222 mm verjong ook deze stok van 6 tot 4 mm Niet met een boormachine maar met de hand en draai met het schuren de stok continu rond. Schilder de twee mastdelen in de gewenste kleur (foto 2). Zet alle dellen van de mast en het kraaiennest in elkaar zonder lijm zoals (foto 3 en 4). Als het goed past haal  het dan uit elkaar en berg het goed op voor later. Zo dat was het weer voor deze fase.

De middelste en bovenste mars van de grote mast en berkenhouten stokken.

In deze fase wordt de middelste en bovenste mars en de twee stengen voor de grote mast gemaakt. Met dit deel zijn ook de berkenhouten stokken compleet voor de masten en boegspriet.

Mars; (kraaiennest) maken. Neem de bouwplaat met de onderdelen voor de middelste en de bovenste mars en het ezelshoofd. Maak deze twee marsen op dezelfde manier als de grote mars in deel 78 let wel op de codes (foto 1 en 2). 

Steng Maken: De maten voor de steng van de grote mast zijn te vinden in deel 78 (schema van de grote mast) De onderste mast en de 2e marssteng (B) hebben we al gemaakt in deel 78 nu makken we de 3e bramsteng (C) en de 4e bovenbram steng (D). Neem voor de bramsteng(C) de berkenhouten stok van 4 mm die we hebben gekregen met dit deel af op 106 mm, verjong de bovenkant tot 3 mm. Neem voor de bovenbram steng (D) de berkenhouten stok van 3 mm en snij een stuk van 69 mm af, verjong de bovenkant tot 2 mm (foto 4). Het verjongen gebuurd door te schuren en de stok continu te draaien. Nu zijn de onderdelen van de grote mast klaar zet alle delen van de mast en de drie kraaiennesten in elkaar zonder lijm zoals (foto 3). Als het goed past haal  het dan uit elkaar en berg het goed op voor later. De ra’s worden later gemaakt. Zo dat was het weer voor deze fase. 

Galerijstutten, blokken en staaldraad.

Galerijsteunen:  Neem de bouwplaat van de galerijsteunen let op zijn er twee voor de binnenkant en twee voor de buitenkant. Snij de twee voor de binnenkant (152) uit de bouwplaat en maak ze passend. Doe dat ook met (153) voor de buitenkant, als de galerijstutten passen schilder ze dan in sapeli kleur. Schilder de langere gebogen kant van de vier stutten 152 en 153 goudkleur. Lijm nu eerst de twee binnenste stutten 152 onder de spiegel van het model. Zorg er wel voor dat tussen de stutten 14 cm ruimte zit en dat ze symmetrisch aan de middenlijn van elkaar en in lijn van de pilaren liggen. Neem de twee buitenste stutten 153 en lijm ze in lijn met de zijkanten van de romp. Controleer of de twee delen goed zijn uitgelijnd met de pilaren (foto 1 en 2).

De barkas (bijboot): Neem twee oogbouten die bij nummer 63 hebt ontvangen, verwijder met een kniptang het oog en buig de pen 90 graden zodat er twee L-vormige ’roer haken’ zijn. Snij uit de bouwplaat van nummer 8 het roer schuur de voorkant met de inkepingen rond, schilder het roer in de gewenste kleur. Neem de koperen strip van deel 12 buig het uiteinden om de ronde kant van het roer aan de bovenkant van één van de inkepingen. Snij de strip af zodat er een U-vormige ‘vingerling’ krijgt, maak dan een tweede vingerling. Schilder de twee vingerlingen zwart en lijm de delen over de bovenkanten van de inkepingen. Neem de barkas houd het roer tegen de spiegel de onderkant van het roer moet gelijklopen met de onderkant van de barkas. Teken de onderkant van de vingerling af op de spiegel, boor met behulp van een klein boortje  twee gaatjes  van 0,5 mm in de spiegel. Neem de twee roerhaken die eerder zijn gemaakt en lijm ze in de gaten  van de spiegel, de roer haken wijzen omhoog. Bevestig het roer aan de barkas door de vingerlingen over de roer haken te hangen. Neem een lat van 1,5 x 1,5 x 300 mm  die bij nummer 76 hebt ontvangen schuur deze lat af tot 1 x 1 x 300 mm en rond de kanten af. Snij een stuk van 17 mm af om een helmstok te makken, lijm de helmstok tegen het roer. Schilder de hemstok in de gewenste kleur. Neem de houten stok met een diameter van 2 mm die bij nummer 13 hebt ontvangen en snij de stok op een lente van 102 mm. Verjong het uiteinden van de stok naar 1,5 mm en schilder de stok in de gewenste kleur, leg de mast in de boot en lijm hem vast. Neem als laatste één van de kleine vaten die bij nummer 37 hebt ontvangen en schilder hem in de gewenste kleur en lijm hem op zijn plek in de barkas (foto 3 en 4). Zo dat was het weer voor deze fase.