deel 11 t/m 20

 

Het onderste dek en de beplanking van de barkas.

Nu we de dekken van het eerste dek binnen hebben kunnen we ze opmaat maken. Voordat we gaan lijmen moeten we de dekken voorzien van lijnen die de spanten voorstellen. De lijn moet in het midden  komen van de uitsparingen, doe dat ook bij de andere dekken. Zorg ervoor dat de delen goed uitgelijnd zitten en het gat in het midden regelmatig is of gebruik een stokje voor de gatten foto 1 en 2. Nu verder met de beplanking van de barkas volg goed de beschrijving foto 3 en 4. Zo dat was het weer voor deze fase. 

Dek stringers van het beneden dek, dek balken, spijkertjes, koperen steunstrook voor het roer en mast en kopergaas voor de barkas.

Nu eert het dek vast lijmen en dan spijkertjes op de spant lijnen aanbrengen die we eerder hebben getekend om het dek goed vast te zetten. Dan de dek stringers aanbrengen volgens het boekje laat de dek stringers door lopen tot het spantsamenstel 27 “SPANTSAMENSTEL” NIET VAST LIJMEN foto 1 en 2 als alles goed zit schilderda de dek strings zwart foto 4  Begin dan met de tien dek balken maak ze op maat en lijm ze dan op de dek knieën van de spant foto 3. Berg de koperen steunstrook en het kopergaas goed op voor later montage. Zo dat was het weer voor deze fase.

Latten, , anker, emmer, metalen roeiriemen en katoen garen 0,15 mm.

Deze aflevering is weer geheel gewijd aan de barkas, Schuur eventueel achtergebleven onregelmatigheden van de romp breng dan een tweede lat aan langs de uitstekende delen doe dat ook aan de andere kant. Maak de kiel die bij deel 8 is geleverd passend, lijm dan de kiel vast foto 3 . Tip: Schilder nu de barkas in de gewenste kleur dat is nu makkelijker te doen dan later foto 1. Verwijder de barkas van de bouwspanten, verwijder dan alle uitstekende delen zodat de dolborden van de boot vlak zijn rond dan de bovenkanten af foto 2. Zet het anker in elkaar, schilder het anker in de kleuren bruin en zwart, stok bruin en anker zwart foto 4. Zo dat was het weer voor deze fase. 

Het tweede dek.

Verwijder spantsamenstel 27 en zaag de twee stringers die voorbij spant 26 uitsteken af foto 1. Of laat de stringers zitten het is voor het achterste kanon gat men spreekt daar over een gesloten kanon gat. Vandaar het afzagen van de stringers. Het is leuker om zelf te kunnen beslissen om daar ook een nep kanon te plaatsen. Zelf heb ik het afgezaagd jammer, later toen ik de romp aan het bekleden was heb ik de stringers er weer tussen gemaakt. Nu kun je kiezen wat te doen verwijderen of latten zitten. Maak het tweede dek passend, zorg dat de dek delen goed zijn uitgelijnd en lijm ze dan vast foto 2. Verder met de barkas; maak nu twee latten aan de onderkant van de barkas volgens tekeningen foto 3. Dan aan beide zijden 4 gaten voor de roeispanen volg de tekeningen foto 6. Teken aan weerszijden een horizontale lijn over de spanten aan de binnenzijden op 4 mm van de rand, plak dan daar twee latten van 0.6 x 3 x 82 mm tegenaan foto 4 en 5. Zo dat was het weer voor deze fasen..

Onderdelen achterschip. 

Neem het spant samenstel 27 wat nog niet vast gelijmd is en monteer het achterschip er op. Zorg er wel voor dat alle delen  haaks staan, neem dan het spant samenstel 27 en zet het zonder lijm in de laatste uitsparing in kieldeel 23 Dus “SPANT SAMENSTEL” NIET VAST LIJMEN, als het achterschip gereed is moet het eruit zien als foto 1 en 3. Nu is het tijd om de barkas te schilderen, als het goed is hebben we dat al in de vorige delen gedaan foto 2 en 4. Zo dat was het weer voor deze fase.

Onderdelen van het achterschip, emmer voor de barkas en spijkertjes.

Het toevoegen van de onderdelen van het achterschip. Neem de twee steundelen 46 en lijm ze aan beide weerzijden van het achterste deel van de valse kiel, zorg er voor dat de bovenkant van onderdeel 46 in één vlak met de bovenkant van de achtersteven zit. Neem dan de halve spant 49 lijm de halve spant in de inkeping van het eerder bevestigde steundeel 46 doe dat ook aan de andere zijde, zorg ook hier dat het spant haaks op de kiel zit.  Monteer de dekverlenging 47 horizontaal in het achterschip, controleer of de dekverlenging 47 haaks op de twee halve spanten ligt foto 1. Nu gaan we het samenstel 27 vast lijmen op de valse kiel controleer of het samenstel van het achterschip en de dekverlenging haaks op elkaar staan. Neem dan de versteviging 48 en lijm het aan de voorzijden van spant 27  zorg er wel voor dat de bovenrand van de versteviging de dekverlenging 47 raakt foto 2. Doe dat ook aan de andere  zijden van het spantenraam. Neem nu de acht metalen roeiriemen, emmer en het hengsel die bij aflevering 13 zat. Vijl de onregelmatigheden van alle delen weg schilder dan de roeispanen in kleur, de steel houtkleur en de bladen ivoorkleur foto 3. Als de acht roeispanen droog zijn bind ze dan samen met garen (diameter 0,15 mm) die bij aflevering 13 zat foto 4. Lijm het hengsel aan de emmer schilder dan de emmer in houtkleur en de hengsel ivoorkleur dan als laatste de twee banden zwart foto 5. Zo dat was het weer voor deze fase

Spijkertjes en latten van bamboe en sapeli voor de romp.

Nu is het de bedoeling om de spanten in vorm te vijlen de beplanking moet de kanten namelijk over de hele dikte raken, niet allen op de hoekjes. Vijl de kanten van de boegdelen en de eerste spanten in vorm controleer met een bamboe lat of deze de gehele dikte raakt. Ga nu verder met het afronden van de rompspanten zorg dat het profiel van de spanten de perfecte rondingen van de romp precies volgen. Breng nu de twee verstevigingen (een aan elke zijden) in vorm foto 1, 2 en 3. Draai de romp om en lijm een bamboe lat tegen de galerijsteun ga op de zelfde wijze verder de laatste lat moet tegen de achtersteven aan liggen foto 4. Knip vier latten door midden en lijm ze links en rechts van de achtersteven op de steun, vervolgen lijm dan twee smalle stroken aan weerszijden van de achtersteven. Schuur ze zodat ze één vlak met de onderrand van de galerijsteun zijn, om het “verwulf” te voltooien zijn er nog drie latten op de steun nodig. Schuur de laatste lat in een lijn met de rand van de steun, schuur ook de zijkanten van de latten gelijk met spant 27 foto 5. Er zijn verschillende manieren om latten te buigen, zelf heb ik voor de makkelijkste en snelste manier gekozen. Een lat in 15 minuten buigen; leg een bamboe lat 10 minuten in warm water en neem een blikje met een kaarsje neem dan de natte lat en buig de lat op het warme blikje in vorm. Terwijl je buigt droogt de lat meteen op en blijft het in vorm foto 6 en 7. Ook heb ik besloten om de bamboe latten niet met spijkertjes vast te zetten vond dat mooier is wel meer werk om de latten vast te zetten. Ik heb het gedaan met punaises, klemmen en plakband. Zo dat was het weer voor deze fase. 

Spijkertjes en latten van bamboe en sapeli. 

Veder met de beplanking van het schip. Zoals ik al eerder schreef in deel 17 over het snel buigen van bamboe latten, nog een paar foto’s. Buig een lat foto 1 en 2 lijm de lat vast op de boeg foto 2 en 3. En breng zo drie huidgangen aan beide zijden van het schip aan. Verjong een lat en breng daarmee de vijfde huidgang aan doe dat ook aan de ander zijden. Draai dan het schip om zorg er wel voor dat de boeg en spiegel beschermd zijn voor eventuele beschadigingen foto 4. Nu brengen we drie huidgangen aan langs de valse kiel, doe dat ook aan de andere zijden. Zo dat was het weer voor deze fase.

Meer spijkertjes en latten van bamboe en sapeli.

Verder met de beplanking; draai het schip om neem dan twee latten met afschuinende kanten en breng ze aan weer zijden op de spantenraam van de boegdelen tot midden spant 7. Neem nog twee latten en bevestig er aan weer zijden één tot midden spant 20. Lijm vervolgens aan weerszijden een lat van het midden van spant 20 tot aan de achtersteven laat wel wat ruimte achter van 2 mm tussen deze en de vorige lat foto 1 en 2. Zet de romp weer rechtop verjong een lat en buig het in de ronding van de boeg plaats de lat tot midden spant 7 neem nog een lat en lijm deze tot het midden spant 20. Voltooi de zesde huidgang met een laatste plank van spant 20 tot het einde van de romp. Breng ook aan de andere zijden de zesde huidgang aan foto 3. Breng zo ook de zevende huidgang aan weer zijden van het schip. Plak de barkas af en schilder de onderkant in ivoorwit, na droging plak dan de onderkant af voor de bovenzijde en schilder het in bordeauxrood of anders foto 4 en 5. Zo dat was het weer voor deze fase.

Spijkertjes, latten van bamboe en sapeli.

 Verder met de  beplanking van de romp en een vlonder voor de barkas maken. In deze fase brengen we drie huidgangen aan, aan twee zijdens. Verjong iedere huidgang bij de boeg foto een en twee. Snij dan de delen bij de spiegel af, schuur de beplanking af om een perfecte overgang tussen de boorden en het verwulf te krijgen foto drie. Op de foto’s een en twee is goed te zien hoe ik de planken vastzet zonder spijkertjes. Tip: ook is te zien hoe ik tussen de spanten een hulpmiddel (knijpertjes) gebruik om de planken in model te houden. Heb de knijpertjes  gemaakt van afval  bamboe latjes 10 stuks foto vijf. Verder met de barkas neem de zes latjes  van 1 x 3 mm die we bij aflevering 13 hebben ontvangen en schilder ze in de gewenste kleur. Marker de middellijn op de spanten in de romp, snij twee stukjes van 56 mm lang van één latje. Lijm dan de twee stukjes van 56 mm naast elkaar in het midden van de barkas. Volg de beschrijving om de rest van de vlonder af te maken foto vier. Zo dat was het weer voor deze fase.