deel 91 t/m 100

Decoraties voor de spiegel en de stuurboordgalerij.
Spiegel decoraties: Verwijder eventuele bramen van alle gegoten decoratie dellen. Schilder ze dan met een metaal primer en na droging in een goud kleur. Lijm PA64 en PA65 op de linkerkant van de spiegel in de twee behuizingen. Doe dat ook met PA67 en PA68 aan de rechterkant van de spiegel in de twee behuizingen. Neem de decoratie PA68 en lijm het in het huis gelegen in de rechter bovenhoek van de spiegel. (Foto1)

Lijm de decoraties PD10, PD11, PD12, PD13 en PD14 op de stuurboordgalerij in de zwarte vakken, zie de aanwijzing. (Foto 2) Zo dat was het weer voor deze fase.

Decoratie voor de bakboordzijde van de romp.

 Neem alle hekdecoraties en verwijder eventuele onregelmatigheden. Schilder ze daarna met een metaal primer en na droging in een goudkleur. 

Lijstwerk voor de romp: Neem één van de 1,5 x 1,5 x 300 mm berkenhouten lat die bij aflevering 67 hebt ontvangen en schilder drie van de vier kanten in een goudkleur. Of neem een goudkleurige lat die overgebleven is van de brouwsessie  deel 84. Snijd zes van de goudkleurige lat af op maat voor de plekken die met pijlen zijn aangegeven  op de bakboordzijden in het blad. Doe dat ook aan stuurboordzijde foto 1.

Monteren van decoraties: Lijm één zeepaardje PD30 decoratie tegen de bakboordzijden van de romp, 2 mm voor de linker staande lijst van de eerste geschutpoort. Op dezelfde wijze wordt ook een paar PD29 en PD30 in de ruimte tussen de eerste en tweede geschutpoort van het bovendek, 1 mm van de staande lijsten. Neem nog drie paar decoratie PD29 en PD30, plaat ze tussen de tweede en vijfde geschutpoort. Breng nog eens drie paar decoraties PD29 en PD30 aan tussen de vijfde en achtste geschutpoort. Tenslotte twee paar decoraties PD29 en PD30 achteraan, tussen de achtste en tiende geschutpoort. Bewaar het overgebleven zeepaardje PD29 voor latere brouwsessie. Nu aan de slag met de dolfijn decoraties PD31 en PD32. Bevestig een dolfijn PD31 en PD32 vooraan op de bakboordzijde van de romp, in de posities zoals is weergegeven. De decoraties worden ingesteld 1 mm van de lijsten breng nog twee decoraties PD31 en PD32 aan in het volgende vak net als in de vorige stap ga verder met het achterschip. Bevestig hier vier paar dolfijnen  bestaande uit PD31 en PD32 op de plekken zoals aangegeven in de bouwhandleiding foto 2 en 3.  Zo ziet de bakboordzijden van de romp er uit nadat alle decoraies zij aangebracht foto 4. Zo dat was het weer voor deze fase.

Decoraties voor de hek galerijen en een kanon.

Neem de hekgalerij decoraties en verwijder eventuele onregelmatigheden. Schilder ze daarna met een metaal primer en na droging in een goudkleur. Nee de decoratie PD17 en schilder met een fijn penseel op het bas-reliëf zwart, zie de instructies in de bouwhandleiding.

Decoraties: Neem de vijf decoraties PD15, PD16, PD17, PD18 en PD19 voor de stuurboordgalerij. Bevestig de decoraties langs de onderkant van de stuurboordgalerij op de plekken zoals aangegeven is in de instructies van de bouwhandleiding foto 1. Neem de decoraties PD10, PD11, PD12, PD13 en PD14 voor de bakboordgalerij. Bevestig de decoraties op hun respectieve plekken langs de onderkant van de bakboordgalerij foto 2

Kanon bouwen: In deze aflevering maken we weer één kanonnen, zoals gewoonlijk bruineer ik alle onderdelen foto 3. Zo krijgt de kanonloop een mooie oude kleuren en de decoraties op het kanon blijven goed zichtbaar. Maak de twee blokken met dubbele ogen en oogbouten, doe dat ook met de twee blokken met één oog foto 4. Zo dat was het weer voor deze fase.

Bakboordrusten, onderdelen voor het tuig en blokken.

Montage van het bakboord rusten: De genummerde dellen op de bouwplaat zijn de rusten voor bakboordzijde foto vier en de pijl op bouwplaat geeft aan waar de boeg zich bevind. Snij de fokkenrus 156 uit de bouwplaat schuur de romp zijden in model van de romp. Op foto vier is goed te zijn wat er verwijderd is, maak ook 156 en 157 op maat. Lak de rusten in de gewenste kleur. Bevestig dan 156 tegen de romp tussen de twee strippen en gelijk met het eerste kanon poort foto een. Zorg ervoor dat de rust in de juiste stand staat, zoals aangegeven is in de bouwhandleiding. Doe hetzelfde met 157 en 158 foto twee en drie, bij 158 moet eerst van de twee stijlen de bovenste 2 mm worden verwijderd zoals de bouwhandleiding aangeeft.

Blokken maken voor het kanon: Neem het kanon dat in deel 93 is gebouwd. Neem een stuk metaaldraad, vier blokken en vier oogbouten die zijn overgebleven van deel 93 Volg de instructies van deel 61 om een kanon te bouwen compleet met twee oogbouten en blokken. Bereid ten slotte een paar blokken met dubbele ogen voor foto 5, bewaar het kanon en de blokken zorgvuldig. Zo dat was het weer voor deze fase.

Decoraties voor de stuurboordzijde, rusten en twee berken houten latten.

Decoraties: Werk de decoraties die bij dit nummer zijn geleverd af met een vijl om eventuele onregelmatigheden te verwijderen. Voorzie de decoraties van een metaalgrondverf en na droging van een goudlaag. Breng een zeepaardje PN29 tegen de stuurboordzijden van de romp, 2 mm voor de rechter staande lijst van het eerste geschutpoort. Bevestig op dezelfde manier een zeepaardje PN29 en PD30 in de ruimte tussen eerste en de tweede geschutpoort, op 1 mm van de staande lijsten. Volgens de bouwhandleiding om de rest van de zeepaardjes te monteren. In totaal  zijn er 10 stuks PD29 en negen PD30 gemonteerd foto 1 en 2. Bewaar de overgebleven, ongebruikte onderdeel PN30 voor latere brouwsessies.

Rusten monteren: Identificeer de drie nummers die de stuurboordrusten op de bouwplaat aangeven. De pijl op de bouwplaat geeft aan waar de boeg zich bevindt.

Tip:  draai de bouwplaat om met de tekst naar beneden, zodat de tekst op ze kop staat. Zo kan er geen vergissing gemaakt worden waar de boeg zich bevindt foto 3.

Snijd de fokkenrust 164 uit de bouwplaat, controleer of de rust goed op de romp aansluit. Schuur het passend zie foto 3 bij de pijlen is te zien wat er af is gegaan, doe dat ook met  de rust 165 en 166. Schilder ze in de gewenste kleur en monteer dan de drie rusten op hun plek foto 4, zie de bouwhandleiding. Berg de  twee houten latten van 2 x 2 x 300 mm terzijde voor latere brouwsessies. Zo dat was het weer voor deze fase.

Jufferblokken, koperdraad, koperen ketting en spijkertjes.

In dit deel is er weer een hoop werk te doen. 

Voorbereiding jufferblokken met ketting: Neem de 60 jufferblokken die bij dit nummer hebt ontvangen. Boor de gaatjes in elk jufferblok uit met een boortje van 1 mm en schuur ze glad foto 1. Beits alle jufferblokken (ook in de gaatjes) in een donkere walnoot kleur of schilder ze donkerbruin verf foto 2. Neem het koperdraad dat bij dit nummer hebt ontvangen en knip er 56 stuks van 35 mm af. behandel de 56 draden met bruineermiddel (vergeet niet de onderdelen te ontvetten) of schilder ze zwart foto 3. Neem de ketting die bij dit nummer hebt ontvangen. Knip er 32 stukken af van 25 mm (code 169a) en 24 stukken van 32 mm (code 169b) af. Bruineer de 56 stuks kettingen (vergeet niet de onderdelen te ontvetten) of schilder ze zwart en houd ze apart. De jufferblokken, die op de rusten worden gemonteerd, worden gevat in beslag van koperdraad foto 4. Neem één van de stukken draad  en sla het om een blok, draai met een tangetje de uiteinden van het draad in elkaar over een lengte van 3 mm. Zorg ervoor dat er twee gaten aan de bovenkant zitten en één aan de onderkant. Tip: doe dat voorzichtig de draden kunnen breken bij mij zijn er twee gebroken. Knip één uiteinde van het draad vlak bij het gedraaide gedeelte af. Sla het andere uiteinde rond met een boortje van 1 mm om het een haakvorm te geven en knip het overtollige draad dan af foto 4.Haak het jufferblok aan de eerste schakel van één van de kettingen en sluit de kleine haak. Maak op deze wijze 56 jufferblokken aan de 56 stukken ketting  foto 5 en 6. Dus 32 jufferblokken met ketting van 25 mm (code 169a) en 24 jufferblokken met ketting van 32 mm (code 169b). Berg de 56 jufferblokken met ketting goed op en de vier overgebleven jufferblokken voor latere brouwsessies.

Rusten latten maken: Neem de twee berken houten latten van 2 x 2 x 300 mm die bij nummer 95 hebt ontvangen, beits de latten  in een sapeli kleur.Knip een stuk van 110 mm af  van één van de latten van 2 x 2 x 300 mm. Dit stuk lat wordt later voor de uitsparingen in de bakboordrust aangebracht. Tip: heb meteen alle latten op maat gemaakt voor de rustten foto 7. Houd de lat van 110 mm, nog zonder lijm te gebruiken, voor de bakboordrust teken met potlood de posities van de uitsparingen in de rust af op de lat. Maak kleine inkepingen in de lat, ter hoogte van de potloodmarkeringen. Houd de lat weer voor de rust en controleer of de uitsparingen in de twee delen goed samenvallen. Doe dat ook met de andere latjes voor de rusten. Doe een druppel lijm in de eerste uitsparing van de bakboordrust  en neem ketting 169b met jufferblok en lijm het ineen gedraaide deel van het koperdraad in de uitsparing. Bevestig op dezelfde wijze nog 11 jufferblokken met kettingen 169b van 32 mm lang aan de rust. Neem de lat van 110 mm en lijm deze tegen de rust, over de uitsparingen met ketting foto 8. Berg de overgebleven onderdelen 32 stuks 169a en 12 stuks 169b en de dellen latten van 2 x 2 x 300 mm weg voor later gebruik Zo dat was het weer voor deze fase.

De onderste fokkenmars, jufferblokken en emmers.

Let op: Voordat er begonnen wordt aan de zaling en de mars (deel 97 pagina 12 stap 16) kijk dan eerst op deze link. forum.model-space.co.uk/default.aspx?g=posts&m=132629&#post132629  Daar zijn drie correctieformulieren te downloaden. Hieronder één van de vertaalde correctieformulier en foto’s hoe de zaling moet zitten. Verander ook de zaling in deel 78 op de foto’s is goed te zien hoe de zaling moed zitten anders dan in de bouwhandleiding van deel 78 en 97.

Mars fokkenmast: Maak de mars als voorheen Inclusief de wijzigingen van het correctieformulier en ook de afwerking van de wangen en ezel hoofd foto 1.

Op de foto (stap 10) staat dat de gaten (CM4) een diameter van 8 mm en 6 mm hebben, moed zijn twee gaten van 6 mm. Lijm CM5 over één van de 6 mm gaten op de CM4  die is gemaakt in stap 8. Schilder  het ezelshoofd zwart.

Monteer de emmers: Neem één van de emmers die bij dit nummer zijn geleverd werk de buitenzijden bij met een vijl. Bevestig het hengsel met metaallijm aan de twee oren op de rand van de emmer. Schilder de emmer houtkleurig, de banden zwart en het hengsel ivoorkleur. Zelf vul ik de emmers niet met grafietpoeder, (er staan nooit emmers met kruit naast een kanon) vul ze wel met blanke siliconen lijkt op water. Doe dat ook met de andere zeven emmers foto 2.

Jufferblokken: Neem de 55 jufferblokken die bij dit nummer zijn geleverd. Boor de gaatjes op met een 1 mm boortje en schuur ze glad foto 3, beits dan de jufferblokken in een donker walnootkleur ook de drie gaatjes foto 4. Bewaar deze in een genummerd zakje, ook de emmers en de mars voor latere brouw sessies. Zo dat was het weer voor deze fase.    

 Halve schietbuizen, bamboe stokjes, nagelbank en korvijnagels.

Neem de twaalf halve schietbuizen die bij deze levering geleverd zijn, verwijder eventuele onregelmatigheden met een vijl. Schilder schietbuizen in de gewenste kleur of gebruik een bruineermiddel zoals ik om de schietbuizen oud te laten lijken foto 3. Neem één van de bamboe stokken van 2 x 300 mm die ook bij dit nummer geleverd zijn. Snij er 12 stukken van 10 mm lang van af, lijm de 12 stokken (170a) in de achterkant van de schietbuis(170) foto 3.

Tip: Maak een mal van de kanonsgaten bij mij waren de kanonsgaten 9 mm x 9 mm. De mal heb ik 25 mm lang gemaakt en op de kop een gaatje geboord door de mal heen van 2 mm. Zo hebben de kanonsgaten hun gatten gekregen voor de schietbuizen, ging goed en snel foto 1, 2 en 4    Lijm nu de schietbuizen in de aangegeven plekken aan bakboordzijde, 5 stuks bij de boeg foto 6 en de overgebleven 7 stuks in het achterschip foto 5.

Nagelbank: Snij de onderdelen 171 en 172 van de nagelbank uit de bouwplaat, beits de 4 onderdelen in een gewenste kleur. Lijm na droging de drie staanders onder de lat met gaatjes haaks in het midden en aan beide  uiteinden. De nagelbank die is gemaakt, komt op de plek die in stap 17 is aangegeven. Bevestig de nagelbank op de plek die is aangegeven foto 7, lijm de 8 korvijnagels die een houtkleur gekregen hebben in de gaten foto 8. Boor de gaten zo nodig wat uit. Zo dat was het weer voor deze fase.  

      

Halve schietbuizen, lindehouten latten en reling knoppen.

Neem de twaalf halve schietbuizen die bij deze levering geleverd zijn, verwijder eventuele onregelmatigheden met een vijl. Schilder schietbuizen in de gewenste kleur of gebruik een bruineermiddel zoals ik om de schietbuizen een mooie zwarte kleur te geven. Neem één van de bamboe stokken van 2 x 300 mm die bij deel 98 geleverd zijn. Snij er 12 stukken van 10 mm lang van af, lijm de 12 stokken (170a) in de achterkant van de schietbuis (170) foto 1. Deze twaalf halve schietbuizen zijn voor de stuurboordzijde van het model de eerst zeven komen in de geschutpoorten van het achterschip foto 3. De overige vijf halve schietbuizen in de geschutpoorten in het voorschip foto 2. In deel 98 heb ik beschreven hoe de gatten pressies in het midden van de geschutpoorten komen.

Handlijsten voor galjoenreling: Neem de lindehouten  lat van 1,5 x 4 x 300 mm die bij dit nummer is geleverd. Buig de lat in de vorm van de  bakboordzijde van het galjoen foto 4.

Lijm de lat op het galjoen zoals is aangegeven en gelijk met de binnenzijde van de galjoenreling Foto 5. Als de lat vast zit snijd dan het uitstekende deel af. Maak van de overgebleven lat van 1,5 x 4 x 300 mm vijf stukken van 4 x 2 mm; hier worden de onderdelen 175  van gemaakt. Lijm de vijf onderdelen 175 die op maat zijn gemaakt op de lijst in het verlengde van de staanders er onder. Foto 5 Neem vijf relingknoppen die bij dit nummer geleverd zijn en lijm ze op de vijf onderdelen 175. Foto 6 Schilder de handlijst en de delen 175 plus de relingknoppen in een goud kleur foto 6. Monteer op dezelfde wijzen de handlijst voor de stuurboordzijde. Schilder ook de lijsten langs de voorzijden van het galjoen een goud kleur foto 6.

Kraanbalken: Neem de lindehouten lat van 5 x 5 x 300 mm die bij dit nummer geleverd is. Zaag er twee stukken van 22 mm af, boor in één lat vier gaatjes van 0.8 mm in zoals is aangegeven. Snij met een hobbymes twee ondiepe verticale sleuven tussen de gatenparen zo als aangegeven is. Monteer een oogbout zoals is aangegeven aan de kraanbalk en schilder de kraanbalk in een gewenste kleur. doe dat ook met de tweede kraanbalk. Monteer de kraanbalken op de aangegeven plek.

Tip: Vind het wel wat zwak daar komt namelijk een anker aan te hangen, heb het idee dat het door het gewicht  kan afbreken. Heb aan de achterkant  voor versteviging een klein spijkertje gemonteerd. De kop van het spijkertje afgeknipt  en aan de achterkant in het hard van de kraanbalk een gaatje geboord van 1 mm en het spijkertje vastgelijmd. De dikte van het spijkertje was 1 mm en met een boortje van 0.8 een gaatje geboord in het hard van de plek waar de kraanbalk komt te hangen. Lijm op de achterkant en spijkertje dan de kraanbalk heel voorzichtig erin getikt, zit vast als een huis foto 8, 9 en 10. zo dat was het weer voor deze fase.

Decoratie voor de bakboordzijden van de romp.

Decoraties: Neem de veertien decoraties van dit nummer voor de bakboordzijde en verwijder eventuele onregelmatigheden. Schilder ze daarna met een metaal primer, na droging in een goudkleur. Schilder de delen in bas-reliëf van onderdeel PD17 zwart en schilder de delen in bas-reliëf van onderdeel PD23 rood foto 1. Bevestig de veertien onderdelen op de aangewezen plekken in de handleiding foto 2.

Rusten: Volg de aanwijzingen in de bouwhandleiding zelf heb ik de kettingen op het oog gemonteerd Eerst het gat bepaald dan een gaatje boren met een boortje van 0,5 mm. Dan de ketting opmaat knippen en het vast spijkeren met één van de spijkertjes die bij nummer 96 geleverd zijn.

De rusten afmaken: Eerst latjes gemaakt van de lat 2 x 2 mm voor de fokkenrust en de bezaanrust. Dan de jufferblokken met kettingen (169a) die we al eerder gemaakt hebben in de gaatjes gelijmd. Neem dan de twee latjes van 2 x 2 mm die op lengte gemaakt zijn voor de fokkenrust en bezaanrust lijm ze  tegen de rusten aan. Dan de kettingen vastgespijkerd  zoals beschreven is onder kop (Rusten). Dan de koppen van de koperen spijkertjes zwart gemaakt foto 3 en 4. Zo dat was het weer voor deze fase.