deel 31 t/m 40

Spijkertjes, bamboe en lindehouten latte. Verder met de beplanking; breng drie huidgangen aan op de bovenzijden van de romp zoals in de stappen. Zorg er voor dat de planken aan elkaar worden gelijmd over de gehele lengte en laat de planken iets uitsteken bij spant twee. Later in deel 34 wordt de kopse kanten bij spant twee bijgewerkt als alle planken er op zitten. De overlangse versterking is al in deel 30 gemaakt en ook het affuit. Op foto een is te zien hoe de huidgangen in model worden gehouwen en foto twee, drie en vier zijn de drie huidgangen aangebracht. Dat is het voor deze fase. 

Bamboe latten, spijkertjes en linden hout fineer.

Ga verder met de bovenste romp beplanking en breng drie huidgangen aan (foto een) zoals  op de afgebeeld. Doe dat ook aan de andere kant van het schip. Let wel op bij de derde rij, houw rekening met de toppen van de spanten 7, 13, 15 en 16. Deze zijn veel dunner dan de rest en kunnen breken, dus niet spijkeren maar lijmen en met klemmen vastzetten. Affuit; Is al in  deel 30 gemaakt. Zo dat was het weer voor deze fase.

Spijkertjes, bamboe en lindehout latten fineer. 

Verder met de bovenste romp beplanking; weer drie huidgangen aanbrengen. Begin met de eerst twee huidgangen volg de aanwijzingen, houw rekening met spanten 7, 13, 15 en 16 niet spijkeren maar lijmen met klemmen. De derde rij bevat een taps toelopend element volgt de aanwijzing Tenslotte brengen we een vierde lat aan de achterzijden van het schip, die ook een taps element volgt (volg de aanwijzing). Doe dat ook aan de andere zijden van het schip foto een. Verwulf;  neem een gebogen lat en lijm het in de resterende gleuf onder op de spiegel (foto drie). Als het droog is snij dan het overtollige weg  en schuur dan alles nekjes glad (foto vier). Kanon gaten; vond het leuk om alvast de gaten van de kanonnen op het schip te tekenen. Zie de berekening (foto twee) maar snij ze nog niet uit, of wacht tot deel 35. Dat was het weer voor deze week.

Bamboe, spijkertjes en lindehout fineer.

Laatste beplanking van de eerste huidlaag. Breng een bamboe lat aan van spant 2 tot midden op spant 15, zorg ervoor dat de lat de contouren van de romp volgt. De plank wordt alleen gedragen door enkele spanten, volg de verdere aanwijzingen. Werk de kopse kanten van de planken bij de achtersteven recht af; laat ze twee mm voorbij de steven uitsteken, schuur de kopse kanten dan toelopend af, zie aan wijziging. Nu is het tijd om de gehele romp te schuren  begin met een wat grove korrel  en schuur het geheel met fijn schuurpapier goed na tot de rondingen goed zijn. Neem de tijd om dat proces goed te doen. Ook heb ik al afgetekend  wat er  later af moet, in deel 35 wordt dat behandeld. Wat er uit moet is zwart gemaakt zo kan er geen vergissingen gemaakt worden.. Dat was het weer voor deze fase.

Twee sets voor kanonnen en blokken.

In deze fase gaan we de bovenkant en alle geschutpoorten op het romp tekenen. Neem alle tijd om het op het schip te tekenen, lees aandachtig de beschrijving. De posities zijn identiek aan beide zijden van het model controleer elke poort (foto’s een en twee) voordat ze uitgesneden worden doe dat met de beschrijving. De berekening van de geschutpoorten die al eerder op het schip zijn getekend klopte vrij goed op twee poorten na, die heb ik dan ook veranderd. Elke geschutpoort moet 13 mm breed en 12 mm hoog zijn, voor de geschutpoorten heb ik een mal gemaakt (foto vijf) de breedte heb ik een kleur gegeven om fouten te ver komen. Als het goed is gegaan moet het er zo uitzien als (foto’s drie en vier).

Het maken van de geschutpoorten. Foto zes uitboren, foto zeven uit zagen, foto acht uit snijden, foto negen opmaat vijlen en foto tien controleren met een mal. Bewaar het kanonnen voor latere montage. Zo dat was het dan weer voor deze week. 

Twee sets voor kanonnen en decoraties voor de barkas.

Vul het kleine stukje bij de achtersteven met afval bamboe of houtvulling volg de aanwijzing Teken een langsscheepse lijn op de romp als referentie voor de eerste gang van de tweede huidgang zie beschrijving, de maten zijn in mm. Let op dat de eerste rij sapeli begint boven de referentie lijn, de sapeli latten moeten alleen met lijm worden bevestig en niet met spijkertjes. Voltooi een helle huidgang van sapeli latten boven langs de referentielijn tot aan de spiegel ga zo door als aanwijzing. Verwijder de delen van de planken die in de geschutpoorten steken en werk de randen af met een kleine vijl. Snij ook de sapeli beplanking af, in lijn met het voorschot twee en schuur de kanten glad. Doe dat ook met de beplanking aan de bovenkant schuur het in lijn met die van de eerste huidgang. Doe het geheel ook aan de ander zijden van de romp. Het achterste eind van de beplanking zal worden afgerond in deel 38 na de montage van de spiegelpaneel en de galerij kader. Barkas; neem de decoraties en werk de randen af met een kleine vijl maak de decoraties op maat en schilder het in de gewenste kleur. Breng ze aan op de romp van de boot doe dat ook aan de andere zijden. Bewaar de kanonnen voor montage in de volgende fase die samengevoegd met de kanonnen die in eerdere delen  en ook het volgende deel. Zo dat was het weer voor deze fase.

Twee bouw sets voor kanonnen, en ijzerdraad.

Neem een lindehouten fineerstrook van 0.6 x 5 x 300 mm (van aflevering 34) verjong de lat en bevestig hem onder de sapeli latten. Zoal is aangegeven in de stappen aan beide zijden van de romp. De strip bij de boeg moet glad geschuurd worden in een lijn met de sapeli lat, de achtersteven moet eindigen in lijn met de achtersteven, zoals is aangegeven. Let op het fineer moet over de volle lengte en breedte met lijm zijn ingesmeerd. Breng de rest van de huidgang aan, tot aan de spiegel foto een en twee. Affuiten;  er is bij afleveringen 35/36 en 37 niet genoeg as draad geleverd, in deel 50 wordt extra as draad verstrekt. Monteer alle kanonnen van deel 35/36 en 37 en neem een draad van de zelfde dikte voor de assen die we missen of wacht met monteren tot de extra as binnen is. We weten nu wel hoe we deze kanonnen moeten maken foto drie en vier. Zo dat was het weer voor deze fase.

Onderdelen voor het achterschip en lindehouten latten.

Neem het dek verlengstuk 42a  maak het op maat en lijm het  met de lipjes in de uitspringen in de achterwand. Schuur het om de achterkant van dek 42a in één lijn te brengen met zijwanden. Breng ook 60/59 en dek 58 aan tegen de achterwand, controleer nu of de drie dek delen in een lijn staan met de uitsparingen in de zijwand van het achterschip. Neem de spiegel en bevestig  het zoals is aangegeven. Monteer de galerijdelen en de verticale steundelen tegen de zijden van de romp. MAAR LIJM DE DELEN NIET VAST. Tekende nu de omtrek van het samenstel van de drie dekken en het verticale steundeel op de zijkant van de romp. Verwijder de galerijdelen van de romp en bewaar ze voor latere montage zie foto een. Doe dat ook aan de andere zijden van het schip. Neem sapeli latten en ga verder met de tweede huidlaag op het achterschip. Beplank het gedeelte binnen de lijnen niet foto twee en drie, herhaal dat ook aan de andere zijden. De bewerking van de blokken  hebben we al gedaan in deel 37. In het volgende deel gaan we beginnen met het schilderen van de romp. Zo dat was het weer.

Achtersteven, hek galerijen, onderdelen halfdek en 18 berkenhouten latten.

In deze fasen  gaan we de bovenrand zwart schilderen, kiel en snebbe monteren die we al eerder gemaakt hebben in deel 10. Monteren kiel en snebbe; moest wel rekening houden met het schroefdraad voor de standaard van het schip heb er tijdelijk twee boutjes (foto twee) in gedraaid. Het voorwerken van het schroefdraad voor de presentatiestandaard  wat ik in deel zes heb gedmaakt, was perfect, paste goed. Nu de laatste sapeli latten (foto drie) op de spiegel lijmen, en als laatste de rode lijn op het schip geschilderd (foto vier) dat wordt herhaald op de andere kant van het schip. Begint nu al aardig op een boot te lijken. Zo dat was het weer voor deze fase.

Delen voor de boeg, bamboe latten, een berken stok, roosterranden, roosters en een sjabloonkaart.

In deze fase is er hoop werk te doen, namelijk de onderkant schilderen in ivoorwit het berghout aanbrengen en de geschutpoorten maken. Tip: Heb eerst de bamboe laten voor het berghouten gebogen en zwart geschilderd foto 3 Tip: De berkenhoutjes voor de geschutpoorten heb ik rood geschilderd om te beginnen 10 latjes foto 4.  Als eerste de onderkant van het schip geschilderd in ivoorwit foto 1 en 2. Dan het berghout dat ik al eerder op maat gemaakt hebt, gemonteerd op het schip en het overtollige hout bij de geschutpoorten hebt verwijderd met mijn hobby mes toen alles mooi zwart gemaakt foto 10 en 11. Tip; voordat je begint aan de geschutpoorten is het handig om alle zijkanten van de gaten de gewenste kleur te geven, zwart, lak, en rood, omdat je anders lichte randen krijgt met het verzinken namelijk de kleur van de bamboe latten te zien op foto 12. Daarna begonnen met de geschutpoorten, omdat ik er zeker van wilde zijn dat de maten van de latjes goed zijn heb ik elk latje gemeten met een schuifmaat foto 7, 8.Dus eerst meten dan aftekenen en snijden tot alle 4 latjes goed zijn ” de latjes moeten wel iets klemmen”. Dan pas de 4 latjes verwijderen en dan lijmen maar zo dat de latjes gelijk met het dek liggen de geschutpoorten moeten namelijk 0.2 mm verzonken worden. Heb de mal voor de geschutpoorten veranderd door er latjes van sapeli op te lijmen die 0.2 mm hoger zitten, dat is goed te bepalen met een sapeli latje die zijn namelijk 0.2 mm dik; zie foto 5 en 6. De latjes die gelijmd zijn heb ik meteen met mijn mal naar binnen gedrukt, druk wel een beetje voorzichtig “gevoel” het is een handigheidje maar als je het door hebt zal je zien dat het gemakkelijk gaat zie foto 9. Tip: Maak de maal regelmatig schoon van lijm resten of zet er nieuwe sapeli latjes op anders kloppen de maten niet meer. Ben pressies uitgekomen met de 10 rode latjes namelijk 5 aan iedere kant. Zorg er voor dat de 5 geschutpoorten aan beiden zijden van het schip, die in zicht zijn op het bovendek ook aan de binnen kanten goed zitten. Nu lijkt het dat de latjes behoorlijk uitsteken aan de binnenkant maar dat hoort zo omdat er aan de binnenkant nog een wand komt. De laatste gaten bij het achterschip zijn niet gedaan, daar komen dichte luiken. 

Dit is het resultaat als alles goed is gegaan zie foto 13 /14 en 15 

Tip: Neem de tijd om de geschutpoorten te maken en concentreer je op een raam en als dat goed zit dan pas het volgende, veel succes met de geschutpoorten het is namelijk veel werk. Zo dat was het weer voor deze fase.