deel 131 t/m 135

Twee zeilen, een anker, een koperen ring, houten ringen, korvijnagels en een lat.
In dit deel komen de twee laatste zeilen op het schip.
 

Foto 1 kruiszeil, touwrak: Neem het kruiszeil SA12 dat bij dit nummer zit en de ra V12 die we eerde hebben voorbereid. Naai het zeil aan de ra zoals we al eerder hebben gedaan met de andere zeilen. Zorg er wel voor dat de steken rond de ra gelijk lopen met de verticale naden in het zeil. Beits de vier raksleden die bij nummer 122 hebt ontvangen sapeli kleurig en schilder de kanten rood. Neem zes parels die bij nummer 99 hebt ontvangen en twee stukken garen van 0,25 mm van 100 mm lang en zet het touwrak van ra V12 in elkaar.

Foto 2 kruiszeil hijsen: Hijs de ra V12 met het kruiszeil in de bezaansmast, vlak onder de bovenste mars.

Foto 3 (A) touwrak: Knoop de ra aan de mast met het touwrak van garen  van 0,25 mm. Net als bij de onderste ra’s van de grote mast.

Foto 4 vallen en kragen: Maak twee vallen van bruin garen van 0,5 mm en een tweeschijfsblok van 4 mm (212). Maak ook twee kragen met bruin garen van 0,5 mm en garen van 0,25 mm en een eenschijfsblok van 4 mm (209). Neem de afmetingen in acht op foto 4 in de bouwhandleiding. Knoop een kraag aan de oogbout in de kampanje, met het blok 209 op 10 mm. Maak met het garen van 0,25 mm de talie tussen blok 209 en blok 212 van de val, zorg er voor dat de afstand tussen het hart van de blokken 212 en 209 35 mm is. Beleg het halende eind op de klamp naast de oogbout. Steek het val omhoog door de bovenste mars en bevestig het over het ezelshoofd met een druppel lijm. Steek het uiteinde aan de voorzijde weer door de mars en knoop het midden aan ra V12. Breng aan de andere zijde van de mast het tweede val aan.                                                                                                                                                                                                        Kruiszeil V12 en ra V12:

Foto 1 toppenanten zeil V12: Het garen volgt hetzelfde traject als dat van de toppenanten van de anders zeilen. Knoop het garen aan de oogbout aan de voorzijde onder de bovenste mars, scheer het door blok 212 aan de ranok en door blok 209 aan dezelfde oogbout als eerder. Beleg het halende eind op de korvijnagel, zoals op foto 10 in de bouwhandleiding. Breng op dezelfde wijzen het toppenanten aan de andere zijde van het zeil aan.

Foto 2 schoten zeil V12: knoop een stuk garen aan een lus aan een onderhoek van zeil V12 en scheer het door blok 212 aan het uiteinde van ra V11. Knoop een blok 209 aan het voorste hoofdtouw van het bezaanswant en scheer het garen er doorheen. Breng een korvijnagel aan in de verschansing van het halfdek en beleg het garen erop. Breng op dezelfde wijzen de schoot aan de andere zijde van het zeil aan.

Foto 3 geitouwen zeil V12: Knoop een uiteinde van het garen aan de lus aan een onderhoek van zeil SA12. Voer het garen door blok 209 aan de nok van ra V12. Bevestig een blok 209 aan het voorste hoofdtouw vlak onder ra V12. Scheer het geitouw eerst door blok 209 dat aan de ra hangt en vervolgens door het blok aan het hoofdtouw. Beleg het halende part ten slotte op de eerste korvijnagel in de verschansing van de kampanje. Maak op dezelfde wijze het geitouw aan de andere kant van het zeil.

Foto 4 brassen zeil V12: Knoop het garen aan het kruisstengestag (tussen de top van de kruissteng en de top van de grote mast). Borg het met een druppel lijm. Scheer het garen door blok 209 aan de nok van ra V12. Knoop een blok 209 aan de kruisstengestag borg het met een druppel lijm, onder het punt waar eerder het garen is vastgeknoopt. Scheer de bras door het blok. Breng een korvijnagel aan op de plek die op foto 23 in de bouwhandleiding aangegeven is en beleg het garen erop. Breng op dezelfde wijze de bras aan de andere zijde van de ra aan. Foto 1 Ra V13 zeil grietje SA13 en het rak: Neem de eerder voorbereide ra V13 en grietje SA13 die bij dit nummer hebt ontvangen. Naai het zeil volgens de bekende methode aan de ra. Beits de twee raksleden die bij nummer 122 hebt ontvangen sapeli kleurig en schilder de kanten rood. Neem ook twee parels die bij nummer 99 hebt ontvangen en twee stukken garen van 0,25 mm.

Foto 2 hijs grietje SA13 met ra V13: Bevestig grietje SA13 en zijn ra met een touwrak aan de grietjessteng, net onder de zaling.

Foto 3 twee vallen en twee kragen: Maak twee vallen met bruin garen van 0,25 mm en een tweeschijfsblok van 4 mm (212). Maak twee kragen van bruin garen van 0.5 mm, garen van 0,25 mm en een eenschijfsblok van 4 mm (209). Neem de afmetingen op foto 27 in de bouwhandleiding in acht.

Foto 4 vallen: Knoop een stuk bruin garen van 100 mm aan de oogbout achter die van stap 5 in de bouwhandleiding. Maak met garen van 0,25 mm de talie tussen blok 209 en blok 212 van een val. Beleg het halende eind op de klamp naast de oogbout. Steek het val omhoog en bevestig het op het ezelshoofd met een druppel lijm. Sla de val weer omlaag en knoop het vast aan ra V13. Maak op dezelfde wijzen de val aan de andere zijde van de mast.                                                                                                                                                  Foto 1 toppenanten grietje SA13, ra V13: Knoop het garen aan de bovenste oogbout boven de zaling, scheer het door blok 209 aan de ranok en dan door blok 209 aan dezelfde oogbout als eerder. Beleg het halende part op de derde korvijnagel in de verschansing van de kampanje. Breng op dezelfde wijze het toppenant aan de andere zijde aan.

Foto 2 schoten grietje SA13: Knoop het garen aan de lus aan een onderhoek van zeil SA13 en scheer het door blok 212 aan de nok van ra V12. Bevestig een blok 209 aan het voorste hoofdtouw, zoal op foto 36 in de bouwhandleiding. Scheer het garen er doorheen en voer het naar beneden. Beleg het halende part op de tweede korvijnagel in de verschansing van de kampanje. Breng op dezelfde wijze de schoot aan de andere zijde aan.

Foto 3 geitouwen grietje SA13: Knoop een uiteinde van het garen aan de bovenkant van een lus aan een onderhoek van grietje SA13. Voer het garen door blok 209 aan de ra V13. Knoop een blok 209 aan het voorste hoofdtouw en haal het garen er doorheen. Beleg het halende part ten slotte op de vrije korvijnagel in de verschansing van de kampanje. Maak op dezelfde wijze het geitouw aan de andere kant van het zeil.

Foto 4 brassen grietje SA13: Knoop het garen aan het stag tussen de vlaggensteng van de bezaansmast en de top van de grootmarssteng. Borg de knoop met een druppel lijm. Scheer het garen door blok 209 aan de nok van ra V13. Knoop een blok 209 aan het stag, iets voor het punt waar eerder het garen is vastgeknoopt. Scheer de bras door het blok. Borg de knoop met een druppel lijm. Breng een korvijnagel aan op de plek in de verschansing van half zoals te zien is op foto 48 in de bouwhandleiding en beleg het garen erop. Breng op dezelfde wijze de bras aan de andere zijde van ra V13 aan.                                                                                                                                  Anker: Neem het anker dat bij dit nummer is ontvangen, werk het bij met een vijl. Schilder het anker en ring met een metaal grondverf, en na droging zwart. In mijn geval heb ik de ring en het ankers met een bruineermiddel behandeld om een mooie oude zwarte kleur te krijgen. Snij vier stukken af van de lat  2 x 6 x 200 mm twee van 55 mm lang en twee van 26 mm Lijm de twee korte delen van 26 mm op één lange deel van 55 mm, maar zo dat er in het midden een uitsparing van 3 mm vrij is. Verjong de  uiteinden van de twee helften van de stok, zoals foto 51 in de bouw handleiding. Lijm het uiteinde van de schacht van het anker in de uitsparing tussen de twee stukjes. Zorg dat de handen van het anker haaks op de stok staan. Lijm het tweede deel van de stok vast, over de schacht van het anker. Maak van zwart garen van 0,15 mm op vier plaatsen woelingen rond de stok, zie foto 54 in de bouwhandleiding. Buig de ring open en schuif deze door het gat in het uiteinde van de schacht. Buig hem daarna weer dicht. Foto 5 de vier ankers.                                                                                                   Zo ziet het schip er uit als de zeilen en touwen er op zitten.

Zo dat was het weer voor deze fase.

Onderdelen voor het roer, een figuurtje en enkele decoraties. 

Foto roer onderdelen: Snij de roer onderdelen 220 en 221 los uit de bouwplaat die bij dit nummer hebt ontvangen. Verwijder eventuele onregelmatigheden van de onderdelen. De onderdelen vormen de helmstok en de kraag van het roer, beits ze in een gewenste kleur. Geef onderdeel 221 met een vijl aan één kant de ronding van de spiegel. Vijl daarna een opening van 8 mm in.

Foto 2 roerkoning: De bovenkant van mijn roer was iets tekort eerst het roer aan de bovenkant verlengd met een opvulstuk. Toen het onderdeel 220 rond de roerkoning gelijmd, volg de afmetingen op foto 4 in de bouwhandleiding. Pas de twee lengte van de helmstok aan voordat ze vastgelijmd worden aan de romp van het model. Bevestig onderdeel 221 aan de spiegel, boven de roerkoning. De ronde zijde van het onderdeel moet precies tegen de holronde van de beplanking passen.                                                                        

Veiligheidstouwen van het roer: Het veiligheidstouwen heb ik vervangen door een ketting wat ik nog extra had van deel 96 dat is mooier dan het touwwerk. Haak de ketting aan één buitenste ring aan een kant van het model. Voor de ketting daarna door de volgende ringen. Voer de ketting nu door de ringen boven aan het roer. Voer dan de ketting ten slotte door de ringen aan de andere kant van het roer en haak de ketting aan het buitenste ring. De ketting moet niet strak zitten, maar een beetje los hangen.     

                                 Decoraties: Neem de twee decoraties PD25 die bij dit nummer hebt ontvangen en werk ze bij met een vijl. Voorzie de onderdelen van een laag metaal grondverf en na droging een goud kleur. Voorzie daarna de onderdelen van zijn witte en zwarte details (foto 1). Neem de bouwplaat met decoraties voor de bakboordzijde die bij nummer 117 hebt ontvangen en verwijder het overgebleven onderdeel Z4. Bevestig onderdeel Z4 met metaallijm midden op de decoratie PD25. Doe dat ook met de bouwplaat met decoraties voor stuurboordzijde die bij nummer 118 hebt ontvangen. En lijm Z4 in het midden van de tweede decoratie PD25 (foto 2). Let op dat de goede decoratie aan de stuurboordzijde komt en de andere goede decoratie aan bakboordzijde komt (foto 3 en 4).  

                                 Figuurtjes: Neem figuurtje 211 dat bij dit nummer hebt ontvangen en het figuurtje 210 dat bij aflevering 125 hebt ontvangen. Verwijder met een vijl eventuele onregelmatigheden van de figuurtjes. Lijm dan de figuurtjes op een afval stokje zo zijn ze goed te schilderen. Voorzie de figuurtjes van een laag metaal grondverf en schilder na droging de details in enkele gewenste kleuren. Op foto’s 19, 21 en 22 in de bouwhandleiding zijn goed de details te zie.

Zo dat was het weer voor deze fase.

Herstelwerk: In deze fase heb ik ook mijn herstelwerk gedaan wat ik met de touwen en zeilen heb af gestoten verschillende gouden knoppen op de relingen, vier jufferblokken kettingen gebroken, vlagenmast maar die zet ik later weer op met de vlag er moeten nog oogbouten op komen.                                                                                                                             Wat te doen met het zwarte gat: We hebben in deel 95 zeepaartjes gemonteerd en moesten we een zeepaartje PN30 bewaren voor latere brouw sessies ook aan de andere zijde. Heb de laatste delen bekeken maar er wordt geen woord over gesproken. DeAgostini gemaild en gevraagd hoe dat zit. Er hoort toch een decoratie tussen de zeepaartjes te zitten dat is ook bij de andere zeepaartjes het geval.

Antwoord: Het is voor ons zeer duidelijk dat er inderdaad een decoratie hoort te zitten. Ik stuur u kosteloos deel 112  met verschillende decoraties. Heb gekozen voor twee decoraties PD26 en twee PD21.

Neem het zeepaartje PN30 wat we in deel 95 moesten bewaren en lijm het aan bakboordzijde in het eerst zwarte gat. Lijm dan PD26 en PD21 tussen de zeepaartjes PN30. Doe dat ook aan stuurboord. Nu zijn de zwarten gaten over het hele schip gevuld met decoraties.

Tips:

Tip 1 trossen maken: Op het schip zitten 97 korvijnagel en die moeten voorzien worden van trossen. Maak een mal van een stukje houd en twee spijkertjes (afstand tussen de spijkertjes is 16 mm). Klem de mal met de spijkertjes in een bankschroef, neem een stuk garen van 0,15 x 220 mm. Fixeer het garen met verdunde lijm laat het drogen. Leg dan het garen op de mal zet het vast met een klem, wikkel het garen drie keer om de spijkertjes en zet het uiteinde ook vast met de klem. Neem een stukje afval garen en maak in het midden een knoop knip de twee uiteindes af maak de klem los en knip een van de uiteindes bij de knoop door.                   Tip 2 opgerolde touwen: Nu kunnen we met behulp van een mal de opgerolde touwen maken. In totaal zijn er 44 nodig, heb er al 6 gemaakt (schiet lekker op). Neem een stukje blank plastiek van 1 mm dik (kan van een deksel zijn van een potje of wat anders). Snij twee gelijke ronde cirkels van diameter 30 mm, boor in het midden van de twee cirkels een gatje van de dikte van de spijker (de spijker moet strak in het gaatje passen). Neem nu een stuk garen van 0,15 x 360 mm fixeer het met verdunde lijm. Steek een uiteinde van het garen in het gaatje in de cirkel, druk de spijker in het gaatje aan de kant van het kleine stukje garen. Druk dan de tweede cirkel op de spijker druk de cirkels goed aan. Draai het garen rond de twee cirkels tot je de dikte van 10 mm bereikt. Laat het geheel drogen verwijder dan de bovenste cirkel en haal de spijker uit het andere deel. Haal dan voorzichtig het opgerolde touw los van de cirkel en knip het stukje garen in het midden weg, druk het puntje garen met een pincet in het midden van de rol garen. Zo de rol touw is klaar om het te monteren op het dek van het schip.   Tip 3 fixeren van garen: Neem het benodigde garen en leg het in een bakje met verdunde lijm. Dompel met een kwastje het garen onder de lijm. Neem het garen bij één punt, houw met de andere hand het garen tussen de duim en wijsvinger en trek het garen om hoog om de overtollige lijm te verwijderen. Na droging voelt het garen wat hard aan trek het een aantal keren door je vingers en het wordt weer wat soepeler. 

Poortdeksels, sapeli latten, kopergaas, ronde omlijstingen, decoraties, een figuurtje en oogbouten.

Figuurtje: Werk de vier onderdelen van figuurtje dat bij dit nummer zit bij met een kleine vijltje. Lijm de drie onderdelen aan elkaar vast tot figuurtje 222. Voorzie figuurtje 222 van een metaal grondverf, schilder na droging het figuurtje in een gewenste kleur. Decoraties: Neem de twee hekdecoraties PD20 en de vier ronde omlijstingen PD69 die bij dit nummer hebt ontvangen. Werk ze bij met een vijl en breng een laag metaal grondverf aan. Schilder ze nadat de grondverf droog is goudkleurig. Bepaal aan de hand van foto 7 in de bouwhandleiding waar de decoraties en omlijstingen komen, boven de geschutpoorten in de spiegel. Lijm een decoratie PD20 in het midden van het bakboordgedeelte van de spiegel. Lijm op 4 mm afstand aan weerszijden van onderdeel PD20 een omlijsting PD69 tegen de beplanking. Knip vier ronde stukjes met een diameter van ongeveer 7 mm van het kopergaas dat bij dit nummer hebt ontvangen. Lijm in de omlijstingen PD69 die zijn aangebracht een rondje van kopergaas. Herhaal deze stappen aan de stuurboordzijde van de romp.  Poortdeksels:  (Foto 1) Geef de bouwplaat met poortdeksels die bij dit nummer hebt ontvangen vast aan één zijde dezelfde kleur rood als de verschillende andere rompdelen. Snijd na droging de poortdeksels uit de bouwplaat en werk de kanten van de onderdelen bij met fijn schuurpapier. (Foto 2) Schilder de rode kant van de poortdeksel nog een keer rood en ook de zijkanten. (Foto 3) Snij twee stukjes van één van de sapeli latten die bij dit nummer hebt ontvangen. (Foto 4 en 8) lijm de twee stukjes lat op de ongeschilderde zijde van de deksel. Aan de bovenkant moet het hout in lijn liggen met de rand, aan de zijkanten moet het 1 mm uitsteken en aan de onderkant ook 1 mm. (Foto 5, 6 en 7) Boor met een boortje van 0,5 mm een ondiep gaatje in de sapeli zijde van de deksel midden in de deksel en op 2 mm  van de onderkant. Kort de schacht van één van de oogbouten die bij dit nummer hebt ontvangen af en behandel de oogbout met bruineermiddel. Lijm het oogje in het gat in de deksel, met de ring in de stand zoals op de foto 17 in de bouwhandleiding. Bereid op dezelfde wijze nog 29 poortdeksels voor. Scharnieren: (Foto 1) Zoek de bouwplaat met scharnieren die bij de aflevering 109 en 113 hebt ontvangen. Verwijder 60 scharnieren uit de bouwplaat en behandel deze met bruineermiddel of schilder ze zwart. Voorzie elke poortdeksel van twee scharnieren. De bovenkanten liggen in één lijn met de bovenkant van de deksel en de scharnieren zijn 1 mm naar binnen geplaatst. (Foto 2) Knoop een stuk garen van 0,15 mm  met een lengte van ongeveer 20 mm aan de oogbout van elke deksel. Schilder de buitenkanten van twee van de deksels zwart met dezelfde zwarte verf als voor de romp hebt gebruikt. Leg de gebouwde deksels weg voor latere montage.

Zo dat was het weer voor deze fazen. 

Vlaggen, toegangsdeuren, scharnieren en een sapeli lat.

Toegangsdeuren:  (Foto 1) Snij één van de twee toegangsdeuren los uit de bouwplaat die bij dit nummer hebt ontvangen. (Foto 2) Snij vier stukken van 25 mm lang van de sapeli lat die ook bij dit nummer is geleverd. Lijm één van de stukje hout op de deur, precies langs de middellijn. Lijm een tweede stukje hout naast het eerste. Breng de overgebleven twee stukjes aan de andere kant van de middellijn. (Foto 3) Draai de deur om en snij de stukjes hout af langs de omtrek. Schuur de voorzijde van de deur en voorzie het hout dan van een beschermde laag. Neem de twee kozijnen die we in elkaar hebben gezet en geschilderd tijdens de brouwsessies van nummer 120 en 121. Lijm de deur tegen de achterzijde van kozijn PD64. (Foto 4) Maak vier scharnieren B11 en twee decoratie B12 los uit één van de bouwplaten die we gekregen hebben bij dit nummer. Maak de vier scharnieren passend en lijm de vier scharnieren op de deur en de twee decoraties. Maak op dezelfde manier de tweede deur. Zoek de deur opening aan de bakboordzijde van het model. Maak de deur met kozijn passend en lijm de deur, compleet met kozijn over de deur opening. Breng op dezelfde wijze de deur aan de stuurboordzijde aan.   

           Poortdeksels:  De dertig geschutpoort voorzien van hun deksels. Volg de stappen aan beide zijden van het model. Controleer eerst aan de hand van foto 9 in de bouwhandleiding waar de poortdeksels precies moeten komen. (foto 1) Zoek in het gebied (A) de voorste geschutpoort van het middelste geschutsdek op. (foto 2) Boor goed gecentreerd een gaatje van 1 mm op 1,5 mm boven de geschutpoort doe dat ook bij de andere 29 geschutpoorten. (foto 3 en 4) Neem de dertig poortdeksels die in bouwsessie van nummer 133 gemaakt zijn. Lijm boven de geschutpoort een deksel vast in geopende stand. Steek het garen van 0,15 mm in het gaatje dat eerder is geboord en bevestig het met een druppel lijm. Doe dat ook met de andere 29 deksels.     

                                                                                                                            Vlaggen: Neem de vlaggenstickers die bij dit nummer is geleverd en maak de Union Jack los (foto 1) van het vel. Neem een stuk garen van 0,15 mm en leg het over het midden van de sticker. Zorg ervoor dat het garen aan de boven en onderkant van de vlag 300 mm lang zijn. Vouw de twee zijden van de vlag naar elkaar toe en plak ze aan elkaar met het garen ertussenin. Herhaal dat met het Koninklijke banier (foto 2) en zorg dat het garen  aan de boven en onderkant van de vlag 750 mm lang zijn.    

                                   

Klokkenstoel: Neem de klokkenstoel die bij bouwsessie van nummer 51 is gebouwd en lijm hem vast op het dek, voor de bijboot.

Zo dat was het weer voor deze fase, nog een deel te gaan.

 Drie vlaggen, oogbouten en klampen. 

 

Met dit deel is Sovereign of the seas klaar. (foto 1)Neem de bouwplaat met vier ringen die bij nummer 131 hebt ontvangen. (foto 2)Neem een ring, werk hem bij en voorzie hem aan één kant rondom van een afgeronde kant. Schilder de ring sapeli kleurig. Bereid zo alle vier de ringen voor. Met de vier ringen worden de randen van de kluisgaten nagebootst. Deze bevinden zich aan weerszijden van de steven onder het galjoen in de romp, twee per kant. Bepaal de exacte locatie van de kluisgaten aan de hand van de afmetingen op foto 3 in de bouwhandleiding van dit nummer. Lijm dan aan weerszijden de ringen tegen de romp. De ronde kanten van de ringen moeten naar buiten zitten. (foto 4) Neem twee van de ankers die in een vorige bouwsessie is gemaakt. Bevestig een stuk donkerbruin garen van 0,75 mm aan elk anker en bind het vast met een takeling van lichtbruin garen

Geef de twee klampen (77) die bij dit nummer zitten een sapeli kleur, berijd de twee blokken van 6 mm (213) voor met een stuk draad van 0,5 mm en maak een haak aan het uiteinde. (foto 1) Breng  twee ankers aan de bakboordzijde tegen het berghout van het schip. Zie foto 7 in de bouwhandleiding van dit nummer. Sjor de ankers aan de jufferblokken van de voorste rust, met garen van 0,25 mm zie foto 8 in de bouwhandleiding. (foto 2) Bevestig een blok 213 aan de ring van het voorste anker. Maak met garen van 0,25 mm een takeling tussen het blok en de ‘schijven’ in de kraanbalk. Breng een klamp 77 aan op de kraanbalk en beleg het hallende part. (foto 3) bevestig met een druppel lijm het uiteinde van de ankertrossen in de kluisgaten die eerder zijn aangebracht. Sjor op dezelfde wijze twee ankers vast aan stuurboordzijde van het model. (foto 4) Ankers aan stuurboordzijde en bakboordzijde.                                                            Zes figuurtjes:Vlaggen: Bereid de twee banieren FL13 voor met de letters CR (het monogram van Karel 1). Ga te werk zoals met de vlaggen in de bouwhandleiding van nummer 134. Gebruik twee stukken garen van 0,15 mm en houd de afmetingen op de foto 19 aan. Bereid op dezelfde wijze de vlag met het Kruis van St. Joris (FL4) voor. Ook nu weer met garen van 0,15 mm. Let op: De maten voor het garen 0,15 x 750 mm kloppen niet zijn veel te lang, moed zijn 0,15 x 220 mm. Vlaggen: Bereid de twee banieren FL13 voor met de letters CR (het monogram van Karel 1). Ga te werk zoals met de vlaggen in de bouwhandleiding van nummer 134. Gebruik twee stukken garen van 0,15 mm en houd de afmetingen op de foto 19 aan. Bereid op dezelfde wijze de vlag met het Kruis van St. Joris (FL4) voor. Ook nu weer met garen van 0,15 m 

Let op: De maten voor het garen 0,15 x 750 mm kloppen niet zijn veel te lang, moed zijn 0,15 x 220 mm.            Vlaggen monteren: (foto 1A) Breng boven in de vlaggensteng van de boegspriet een oogbout aan. Steek één  uiteinde van de vak van vlag FL1 door de oogbout en voer beide uiteinde dan naar beneden. (Foto 5A) knoop de uiteinden vast aan de oogbouten in de mars van de boegspriet. (foto 2C) Steek het val van vlag FL3 door de oogbout boven in de vlagenstreng van de fokkenmast. (Foto 6C) Breng twee oogbouten aan bij de voet van de fokkenmast en beleg hier het val van vlag FL3 op. (foto 3) Steek op dezelfde wijze de val van vlag FL2 door de oogbout boven aan de vlaggenstreng van de grote mast. (foto 6C) Bevestig twee oogbouten aan de voet van de grote mast en knoop het val van vlag FL2 eraan vast. (foto 4) Neem de andere vlag FL3 en steek het val door de oogbout aan de vlaggenstreng van de bezaansmast. (foto 8) Bevestig twee oogbouten aan de voet van de bezaansmast en knoop het val van vlag FL3 eraan vast. foto 9) Bevestig een oogbout boven in de vlaggensteng op het achterschip. Steek het val van vlag FL4 door de oogbout aan de spriet. (foto 10) Bevestig een oogbout in het dek en één in de voet van de vlaggensteng. Koop de twee uiteinden van het val van vlag FL4 aan de oogbouten.

Zo dat was het voor deze laatste fase.                                              

                  Om het schip af te werken heb ik de lichtschakelaar voor het heklicht onder een kist met een ton (die nog over was van deel 37) verborgen. 

Eindresultaat van 2 jaar en 10 maanden brouwen.